A babaúszásban a lényeg sokkal inkább a babán van, mint az úszáson. Nem a teljesítmény a fontos, és nem az úszás mihamarabbi megtanulása a cél. Az anyával/apával történő úszás előterében mindig az öröm, a játék áll. A vízi foglalkozások alatt a szülők és a baba közösen gyűjtenek tapasztalatokat a bizalom, a kommunikáció és a szeretetteljes kapcsolattartás terén.
A babaúszás általános célja:
- a speciális motorikus fejlesztés,
- a szülő-gyermek kapcsolat emocionális erősítése,
- a szociális viselkedés javítása
- és a gyermek pszichikai-fizikai feljesztése.
A rendszeres babaúszás hatásai megmutatkoznak a keringésben, a tüdőteljesítményben, az izmok fokozódó erejében. A gyermek lelki fejlődése pozitív irányba változik, kapcsolata erősödik a szüleivel. Szociális fejlődése mellett a magatartására is kedvezően hat, hogy pici korában megtanulja, hogyan kell alkalmazkodni egy új környezethez. Mivel a baba fejlődésének korai szakaszában a szárazföldön még nem képes a gravitáció ellenében könnyedén mozogni, a víz ideális közeg a számára. A vízben való mozgás korai koordinációs és ügyességi kihívást jelent neki. A gyermek egyensúlyérzékelése észrevételenül fejlődik ebben a majdnem súlytalan állapotban.
A rendszeres babaúszás azonban még egy egész sor más kedvező hatást is előhív:
-
tudományos kísérletek kimutatták, hogy a babák mélyebben és nyugodtaban alszanak a testi megterhelés után
-
az egyre gyakoribb tartáshibákat is megelőzhetjük a babaúszással, a vízben való mozgás a legmegfelelőbb mozgásmód a baba első életévében
-
az uszodában rengeteg inger éri a babát, így központi idegrendszere is fejlődik
-
fertőzésekkel szembeni ellenállóképessége fokozódik
Az úszás hatása előremutat az óvodás, majd iskolás korig.
Hatásai az óvodai foglalkozásokban:
- rengeteg éneket, mondókát ismer meg mire az óvodába kerül, ezek megjegyzése nem okoz gondot a számára
- megismekedik a színekkel, formákkal, irányokkal
- jelentőssen fjlődik a kézügyessége
- megismerkedik saját testével, mozgása ügyesebb, gyorsabb lesz
- erősödik az önfegyelme
- óvodás korára hozzászokott a közösséghez
Iskolás korban:
- nem okoz gondot, hogy 45 percig koncentráljon, hiszen már megszokta, hogy a vízi foglalkozásokon 30 percig figyeljen
- finom-motorikus fejlődése már elkezdődött, ami az írástanulásban rendkívül fontos
|